onsdag 21 oktober 2015

Ljud UG2B

1. Del ett i den här uppgiften var att läsa in en egen saga eller berättelse.
Jag använde mig av appen Hokusai där jag läste in min saga, skapade ljudeffekter och la till dem. Jag provade först att göra egen bakgrundsmusik i Garageband, men kunde av någon anledning inte ladda upp den filen i Dropbox. Fick sedan tips om Wave Pad Sound. I NCH Sound Library hittade jag musik som jag kunde använda. Jag importerade ljudfilen till Hokusai på Ipaden, la in den i mitt sagoprojekt och fixade längden på den genom att kopiera den flera gånger. Sedan skickade jag den via Dropbox till Soundcloud där jag laddade upp den.

Här finns sagan "Barnen som bytte plats"

2. En av delarna i den här uppgiften bestod av att sjunga in en sång (max 30 sek) och lägga ut den på Soundcloud. Jag valde att sjunga "I ett hus vid skogens slut" och resultatet kan du höra här. Även här använde jag appen Hokusai till inspelningen av sången. Jag skickade även denna fil via Dropbox till Soundcloud.

3. I den tredje delen skulle jag samla fem ljud som hörs inne och fem ljud som hörs ute. Uteljuden skulle läggas ihop till en ljudfil på 50 sek. De uteljud jag valde var:
1. En bil som kör iväg.
2. Barn som leker.
3. Fåglar i ett träd mitt inne i stan.
4. Grannens hund som skäller.
5. Vattenplask

Ljuden kan du höra här

Likadant gjorde jag med inneljuden som är följande:
1. Jag går i trappan med fårskinnstofflor.
2. En dusch som strilar.
3. En dörr som stängs.
4. Kaffebryggare
5. Besticksslammer mot en tallrik.

De ljuden kan du höra här.

Jag skapade och spelade in ljuden i appen Hokusai på min Ipad. Exporterade dem sedan till min dator via Dropbox. Jag hade lite problem att synka Dropbox mellan Ipaden och datorn eftersom jag hade en gammal version av Dropbox på datorn. Det krävdes en ominstallation för att få allt att fungera. Sen öppnade jag programmet Soundcloud och lade upp mina filer där.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar